تــــرنــــــــج

بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست / بگشای لب که قند فراوانم آرزوست

تــــرنــــــــج

بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست / بگشای لب که قند فراوانم آرزوست

توضیح وبلاگ برداشتـ ی است آزاد از دستـ نوشته دوست فیزیکـ یم که در عنوان وبلاگـ ش نوشت:" تناقضی به امید آلبرت و با طعم قهوه ی تلخ لبـ ریز از شکر در کافه: فلسفه، ریاضی و فیزیک"
در مورد رسم الـ خط این بلاگ هم لازم است بـ گویم که ایده جدانویسی را از نویسـ نده محبوب دوران دبیرستانـ م(رضا امیرخانی)گرفته ام، اگر بیشـ تر با بن های ( به معنی بن فکر کنید انتخاب هوشـ مندانه ای بوده) زبان فارسی آشنا شویم،واژه سازی برایـ مان راحت تر خواهد بود.

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

پیوندها

۲۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است


image001.jpg

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۲ ، ۱۹:۲۴
تــــــرنــــــــــج

یا حبیب الباکین

میان این همه غوغا، میان صحن و سرایت

بگو که می رسد آیا صدای من به صدایت؟

منی که باز برآنم که دعبلانه برایت

غزل ترانه بخوانم در آرزوی عبایت

^^^

من و عبای شما؟ نه من از خودم گله دارم

من از خودم که شمایی چقدر فاصله دارم

هنوز شعر نگفته توقع صله دارم

منی که شعر نگفتم مگر به لطف دعایت

^^^

چقدر خوب شد آری، نگاهتان به من افتاد

همان دقیقه که چشمم درست کنج گهرشاد

بدون وقفه به باران امان گریه نمی داد

هزار تکه شد این من به لطف آینه هایت

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۲ ، ۱۹:۴۴
تــــــرنــــــــــج


shrodinger.png

به نظر شما حق با کیه؟؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۲ ، ۲۱:۵۲
تــــــرنــــــــــج



جهانگردی به دهکده ای رفت تا زاهد معروفی را زیارت کند و دید که زاهد در اتاقی ساده زندگی می کند. اتاق پر از کتاب بود و غیر از آن فقط میز و نیمکتی دیده می شد.

جهانگرد پرسید: لوازم منزلتان کجاست؟...

زاهد گفت: مال تو کجاست؟

جهانگرد گفت:من اینجا مسافرم.

زاهد گفت: من هم.

منبع:http://yashams.blogfa.com/
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۲ ، ۲۰:۴۱
تــــــرنــــــــــج


سلام دوستان

جدیدا یک کلاس آنـ لاین شرکت کردم که برای دانشـ گاه توکیوِ هستش.

عنوان کلاس هستFrom BigBang to Dark Energy ، اHitoshi Muriyamaکه می شه استاد ژاپنی درس،تو  lecture هفته دوم در مورد ذره هیگز و ویژگی هاش حرف می زد، بعد از این که بحثـ ش تقریبن تموم شد یک نکته جالب در مورد اسم این ذره گفت.

شاید شما هم شنیده باشید! حتی توی ویکی پدیا هم اسم دیگه هیگز رو نوشته "GOD PARTICLE "، ملت هم ترجمه می کنن "ذره خدا" البته تقصیری هم ندارن خوب ترجمه فارسی ش واقعن می شه ذره خدا.

بگذریم، من کلی این سوال تو مخم این ور و اون ور می شد که یعنی حالا پیدا کردن این ذره بنیادی این قدر مهم بوده که باید اسمش رو می ذاشتن ذره خدا؟ یا این که دیگه حالا چون طرف هنوز براش پادذره پیدا نکردن این قدر مهم شده؟ یا مگه بقیه ذره ها رو از سر راه اوردن، خوب اونام ذره خدان دیگه !!!!!!!!!!!

حالا اینا سوالای خودمونیش بود، بین خودمون باشه سوالای فلسفی و جوابای فلسفی تر از اون هم برای خودم می ساختم و کلن به هیگز عزیز ارادت پیدا کرده بودم این مدت، بالاخره سوگلی بود و منشا جرم سکون، با اومدنش واسه این کلمه جرم بنده خدا هم یه تعریف جور کرده بود، الخ......

Hitoshiتوی ارائه اش گفت که هیگز از اون جایی که سال هاست فیزیک دان ها رو سرکار گذاشته (برای مشاهده منظورمه) و از اون جایی که بازشناسی اش(detect) خیلی سخت بوده برای همین همه این قصه ها بـ وجود اومدن،اما اصل قصه:

"لئون لدرمن یکی از برترین پژوهشگران فیزیک در نیمه ی دوم قرن بیستم است او دو سه کشف مهم کرده که به خاطر یکی شان (کشف مستقیم نوترینوی میون) جایزه ی نوبل گرفته.

لئون لدرمن هم در مورد ذره هیگز یک کتاب می نویسد (که عکس روی جلد آن را در زیر می بینید، در ضمن عاشق سوالیـ م که روی جلد کتاب نوشته، خیلی قشنگه!) مثل این که کتاب لئون یک کتاب عامه فهم بوده در مورد هیگز، در ضمن لئون اسم ذره هیگز رو به خاطر دردسرساز بودنـ ش هنگام مشاهده برای چندین دهه می گذاره  GODDAMN PARTICLE ( ذره لعنتی) ، اما ناشر کتاب احساس می کنه که این اسم مناسبی برای کتاب نیست و اون رو کوتاه می کنه و نام کتاب را GOD PARTICLE می گذارد."

واقعن جای تشکر و قدر دانی داره کار این ناشر محترم ، ملت رو کلی گذاشته سر کار( از حق نگذریم ناشر خوب پول به جیب زده با این ایده اش برای اسم کتاب)، البته لازمه بگم که پژوهشـ گران فیزیک از این اصطلاح معمولن استفاده نمی کنن و عوام هستند که هیگز رو به این نام می شناسن( البته مطمئن نیستم که عوام کلن هیگز رو بشناسن)، بالاخره هر لشگری یه مشت سیاهی لشگر داره دیگه ،فیزیک هم از این قائده مستثنی نیست!!!!!

 راستی این هم اینک دانلود کتاب "ذره لعنتی، اگر این جهان پاسخ یک سوال است، آن سوال چیست؟" /لئون لدرمن

 

goddamn.png

 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۲ ، ۱۵:۵۰
تــــــرنــــــــــج


It is much easier to become a BAD theoretical physicist than a good one. I
know of many individual success stories/Gerard Hooft.

مقاله را بخوانید، خیلی جالبه!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۲ ، ۰۶:۱۷
تــــــرنــــــــــج

سلام

این هم پوستر سمینار دانشـ جویی این ماه ، امیدوارم سمینار خوبی بشه! خوشـ حال می شیم تشریف بیارید، مجلس بی ریاست!

دوشنبه 25/شهریور/92

ساعت 11:45

ارائه دهنده: سعید صدقی

محل برگزاری: کلاس 201- دانشـ کده فیزیک دانشـ گاه امیرکبیر

night and day-final.png

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۲ ، ۰۸:۰۹
تــــــرنــــــــــج


کارلو روبیا برنده ی جایزه ی نویل فیزیک سناتور انتصابی ایتالیا شده. معروفه که کارلو روبیا علاوه براین فیزیکدان درجه یکی هست که مذاکره کننده ی قهاری هم هست.

به جز اون آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم رشته اش فیزیک بوده.

تازه یه جا خوندم که خاویر سولانا اسپانیایی هم فیزکدون (بر وزن قندون) بوده

آقا کار هست ، شما طاقـ چه بالا نذاری مشکل حله!!!!

مگه سناتور شدن و صدر اعظم بودن عیب و عاره؟!!!!!

حالا شما رفقا  از همین خورده کاریا شروع کنید تا راه برای رسیدن به جای واقعی تون باز شه!

توکلتون به خدا!!!!!!

 

arb_work_in_progress.jpg

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۲ ، ۱۹:۳۲
تــــــرنــــــــــج

این  کلام از جناب علامه نقل به مضمون است.
علامه محمد تقی جعفری ـ رحمت‌الله ­علیه ـ می­‌گفتند:
 
برخی از جامعه ­شناسان برتر دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا پیرامون موضوع مهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضوع این بود: «ارزش واقعی انسان به چیست».
 
برای سنجش ارزش بسیاری از موجودات، معیار خاصی داریم. مثلا معیار ارزش طلا به وزن و عیار آن است. معیار ارزش بنزین به مقدار و کیفیت آن است. معیار ارزش پول پشتوانه آن است؛ اما معیار ارزش انسان‌ها در چیست.
 
هر کدام از جامعه‌شناسان، سخنانی گفته و معیارهای خاصی ارایه دادند.
 
هنگامی که نوبت به بنده رسید، گفتم : اگر می‌خواهید بدانید یک انسان چقدر ارزش دارد، ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق می‌ورزد.
 
کسی که عشقش یک آپارتمان دو طبقه است، در واقع ارزشش به مقدار همان آپارتمان است. کسی که عشقش ماشینش است، ارزشش به همان میزان است.
 
اما کسی که عشقش خدای متعال است، ارزشش به اندازه خداست.
 
علامه فرمودند: من این مطلب را گفتم و پایین آمدم. وقتی جامعه شناسان سخنان من را شنیدند، برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند.
 
هنگامی که تشویق آن‌ها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان، این کلام از من نبود، بلکه از شخصی به نام علی ـ علیه‌السلام ـ است
آن حضرت در نهج‌البلاغه می­‌فرمایند: «قِیمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ»؛ «ارزش هر انسانی به اندازه چیزی است که دوست می‌دارد».
 
وقتی این کلام را گفتم، دوباره به نشانه احترام به وجود مقدس امیرالمؤمنین علی ـ علیه‌‌السلام ـ از جا بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاری کردند.
 
حضرت علامه در ادامه می‌گفتند: عشق حلال به این است که انسان (مثلا) عاشق پنجاه میلیون تومان پول باشد. حال اگر به انسان بگویند: «آی پنجاه میلیونی!»، چقدر بدش می‌آید؟ در واقع می‌فهمد که این حرف توهین در حق اوست. حالا که تکلیف عشق حلال اما دنیوی معلوم شد، ببینید اگر کسی عشق به گناه و معصیت داشته باشد، چقدر پست و بی‌‌ارزش است!
 
اینجاست که ارزش و مفهوم «ثارالله» معلوم می‌‌شود. ثارالله اضافه تشریفی است؛ خونی که در واقع آنقدر شرافت و ارزش پیدا کرده که فقط با معیارهای الهی قابل ارزش‌گذاری است و ارزش آن به اندازهخدای متعال است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۲ ، ۱۵:۴۰
تــــــرنــــــــــج

از کسانی که نام این سیارات را می دانند درخواست می شود آن را ارسال کنند


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱ ۱۳ شهریور ۹۲ ، ۰۹:۵۹
تــــــرنــــــــــج